فواید و ضررهای قند طعم دار

آیا قند طعم دار حبه‌ای، با طعم‌های لذت بخش و مطبوع، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است؟
یکی از این مواد خوراکی که تغییرات اساسی در ساختار خود را به دست آورده، قند است. قند‌هایی که دارای رنگ بندی بسیار زیبا و طعم‌های متفاوت می‌باشند. فواید و ضررهای قند طعم دار متعدد است، اگر مواد به کار برده شده در قند طعم دار، طبیعی باشد؛ برای درمان کردن بیماری و حتی برای رژیم غذایی نیز مناسب است.

ساختار قند طبیعی چگونه است؟

از اصلی‌ترین پایه ریزی‌هایی که برای قند انجام می‌شود؛ در رابطه با مواد کاربردی برای آن است. برای ساخت قند، ابتدا از شیرابه نیشکر و چغندر قند استفاده می‌شود. این دو ماده فوق، برای ساخت قند سفید به کار می‌رود. بنابراین این مواد، به کمک دستگاه‌های مجهز شده به ساخت قند، تولید می‌شوند. البته تفاوتی که بین قند‌های ساده و سفید و قند‌های طعم دار وجود دارد؛ در مورد رنگ آن‌ها است. طعم و رنگ، دو فاکتور متمایز کننده بین قند سفید ساده و قند طعم دار است.

قند رنگی ستاره ای در دست

قند طعم دار دشمن سلامتی است؟

برای طعم دار کردن قند، از شیوه‌های زیادی استفاده می‌شود. طعم‌های خاص و غیر قابل باور، امکان وجود مواد شیمیایی بیشتر در ساختار قند را افزایش می‌دهد.

اما به کار بردن قند تک نفره و در کنار آن، قند زعفرانی و نارگیلی، برای بدن مفید‌ هستند. وارد شدن رنگ‌های شیمیایی و تاثیر آن‌ها در سلامتی بدن، بسیار مشکل ساز است.
رنگ‌های شیمیایی در بدن انسان، منجر به بروز تومور خوش خیم و بدخیم در بدن می‌شود. بنابراین با مصرف کردن قند‌های طعم دار، پیش زمینه بروز به بیماری‌هایی نظیر سرطان را در بدن افزایش می‌دهد. مشکلاتی که با مصرف کردن قند‌های طعم دار برای انسان به وجود می‌آید شامل موارد زیر است:

  • آلرژی
  • بیش فعالی
  • عقب افتادگی ذهنی
  • سقط جنین
  • اختلال رفتاری

مصرف بیش از اندازه از خوراکی‌های رنگی، در یک بازه زمانی طولانی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. حتی مصرف قند‌های طعم دار، به دلیل وجود افزودنی‌های شیمیایی، امان بروز مشکل در سیستم بدن را به وجود می‌آورد.
سیستم‌های بدن که با مصرف بیش از اندازه قند با مشکل رو به رو می‌شود که شامل:

  • سیستم سم زدای بدن
  • کلیه و کبد

حتی مصرف قند، بر روی سلامتی کودکان و زنان باردار، به شدت بیشتر از سایر گروه‌های سنی است. حتی مصرف برخی از رنگ‌های خوراکی، متاسفانه به شکل صنعتی است. این رنگ‌ها تنها برای رنگ کردن الیاف و پارچه به کار می‌روند. برخی از تولیدکنندگان قند طعم دار از این نوع رنگ صنعتی برای خوش رنگ کردن قند استفاده می‌کنند.

قند و عسل در کنار هم

از سیاست‌های تولیدکنندگان قند طعم دار، جایگزین کردن طعم قند دار به جای قند ساده است. این مسئله، یکی از نگران کننده‌ترین موضوعات برای انسان است. افراد در طول روز، میزان زیادی از قند را به همراه نوشیدنی‌های خود مصرف می‌کنند. بنابراین جایگزین شدن این نوع از قند برای قند ساده، مشکلات بسیار زیادی را در طولانی مدت برای بدن انسان به وجود می‌آورد. قند میوه‌ای، نسبت به قند طعم دار گزینه استاندارد‌تری است. قند میوه‌ای، دارای ترکیباتی از میوه در ساختار خود است.

میوه‌هایی که در قند میوه‌ای به کار رفته است شامل:

  • زردآلو
  • آلو
  • کیوی
  • انبه

ساختار این نوع قند، مانند قند طعم دار، به شکل حبه‌ای است. حبه‌های تولید شده از انواع میوه، مناسب‌تر از قند طعم دار با رنگ و مزه صنعتی است. البته قند میوه‌ای، با گوشت میوه جایگزین مناسبی برای قند سفید است.

البته اضافه نکردن شکر و همین طور مواد نگهدارنده در ساختار قند، کیفیت آن را افزایش می‌دهد. البته قند میوه‌ای، بدون نظارت سیستم بهداشت بر روی آن، به شکل فله‌ای در بازار ارائه می‌شود. این نوع از قند، بدون هیچ نظارتی ارائه شده و از نظر سالم بودن آن، با مشکل رو به رو است. تولید فله‌ای و همین طور به دور از نظارت و بازرسی آن، امکان آلودگی قند به مواد خطرناک وجود دارد که شامل:

  • گرد و غبار
  • کپک موجود در آن
  • قطره‌های بزاقی از افراد
  • شسته نشدن میوه

شسته نشدن میوه، خود بار آلودگی بیشتری را برای ساختار قند میوه‌ای به وجود می‌آورد. از این نظر عدم رعایت بهداشت در تولید قند، منجر به بروز مشکلات بسیار زیادی برای بدن انسان می‌شود.
در سال‌های اخیر شاهد ورود قند با ساختار خرما در بازار شده‌ایم. قند خرمایی، یکی از قند‌های استاندارد و فله‌ای در کشور است. رنگ این نوع قند، به شکل قهوه‌ای تیره است.

البته قند خرما، بیشتر به صورت مایع تولید می‌شود. در هر صورت، این نوع از قند نیز برای افرادی که دارای دیابت و اضافه وزن می‌باشند توصیه نمی‌شود. البته از نظر میزان کالری، قند خرمایی در برابر قند سفید برابر می‌باشد. در هر صورت، در مصرف قند باید جانب احتیاط را در نظر داشت. قند تنها مزیت آن، عدم مواد شیمیایی و رنگ در داخل آن است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *