تفاوت قند و نبات

تفاوت قند و نبات از نظر طبع این است که نبات بسیار گرم‌تر از قند است. قند و نبات، از دسته شیرینی جات بسیار پرطرفدار در داخل ایران می‌باشند.
این دسته از شیرینی‌ها، باید به شکل استاندارد مصرف شوند. مصرف بیش از اندازه آن‌ها، مشکلات زیادی را برای سلامتی انسان به وجود می‌آورد.

البته ویژگی‌های نبات با قند متفاوت است. شاید از نظر طعم دهندگی به نوشیدنی و مواد خوراکی شبیه باشند؛ اما از نظر ویژگی آن بسیار متفاوت می‌باشند.

نبات تک نفره نسبت به قند، دارای ساختار طبیعی‌تری است. در هر صورت، مصرف نبات برای درمان کردن برخی از بیماری‌ها مصرف می‌شود. مصرف قند، هیچ نوع بیماری را از بدن دور نمی‌کند و تنها به عنوان یک ماده شیرین کننده کاربرد دارد.
از نظر علمی نیز ثابت شده، که مصرف نبات نسبت به قند، برای برطرف بیماری از جمله: دل درد و نفخ، بسیار تاثیرگذار است. از نظر ساختار فیزیکی برای قند، شکل متفاوتی نسبت به نبات دارد. ساختار فیزیکی برای قند، در صورت سوزانده شدن آن، تمامی خاصیت و ویژگی‌های آن عوض می‌شود.

تفاوت قند و نبات را بهتر بشناسید

در بیشتر موارد دیده شده، با حرارت دادن قند و نبات یا در اصطلاح سوزاندن آن‌ها، امکان تغییر کردن ویژگی قند و نبات وجود دارد.
ساختار قند، به عنوان یک ماده هیدروکربن است. قند در ساختار خود ترکیبات دیگری را نیز قرار داده است که شامل:

  • هیدروژن
  • کربن
  • اکسیژن

زمانی که قند تک نفره سوخته می‌شود؛ حالت کاراملی به خود می‌گیرد. یکی از نکات جالب در رابطه با سوزاندن نبات، به دست آوردن رنگ قهوه‌ای برای آن است. رنگ قهوه‌ای به وجود آمده از سوزاندن نبات، در ساخت نوشابه به کار می‌رود.
این ماده قهوه‌ای رنگ، حاصل از سوزانده شدن نبات و یا قند، به عنوان کارامل استفاده می‌شود. این کارامل به دست آمده از قند و نبات، با توجه به ساختار شیمیایی و فیزیکی خود، با قند و شکر بسیار متفاوت است.

شاخه نبات در داخل شیشه

تفاوت قند و نبات با سوختن آن‌ها

در سوختن نبات، کریستال‌های موجود در ساختار آن، سوخته می‌شوند. با سوخته شدن کریستال نبات، یک حالت دیگر به وجود می‌آید. اکنون با یک ماده قهوه‌ای مایل به سیاه مواجه می‌شوید. البته با مزه کردن آن، طعم تلخ و شیرینی را در آن احساس می‌نمایید.

یکی از نکات دیگر در رابطه با سوزاندن نبات، بهره بردن از آن، به عنوان یک دارو است. در گذشته برای درمان کردن اسهال کودکان از روش سوزاندن نبات استفاده می‌شده است. البته مصرف نبات بیش از اندازه برای افراد، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از اندازه برای نبات، برای سلامتی بدن به شدت زیان بار است.

حتی میل کردن بیش از مقدار مجاز موادی که دارای ویتامین باشند؛ نیز برای بدن به شدت خطرناک است. از نظر افزایش قند خون، هیچ تفاوتی بین قند و نبات وجود ندارد.

تفاوت قند و نبات از نظر شیوه تهیه نبات

برای افرادی که نسبت به مصرف مواد خوراکی خود دقت دارند؛ مصرف نبات ساده و سالم برای آن‌ها توصیه شده است.
برای تهیه نبات، ابتدا باید مواد لازم برای این کار را آماده کرد.

موادی که برای ساخت نبات به آن‌ها نیاز است شامل:

  • آب
  • شکر
  • رنگ خوراکی
  • طعم دهنده‌های طبیعی

برای به دست آوردن نبات، ابتدا باید ظرف را از میزان آب گفته شده پر کرد. روشن کردن شعله زیر گاز را فراموش نکنید. در این مرحله با به جوش آمدن آب در داخل ظرف، شکر را به آن اضافه نمایید. یکی از نکات مهم در مصرف آب برای تولید نبات، به کار بردن آب تصفیه شده است. وجود ناخالصی در آب‌های دیگر، امکان تشکیل بلور‌های ایجاد شده برای نبات را کاهش می‌دهد.

یک کاسه نبات

بعد از ریختن شکر به داخل آب در حال جوش، باید زمانی را برای حل شدن به شکر اختصاص دهید. البته هر چه میزان شکر‌ها در ظرف بیشتر باشد؛ قابلیت حل شدن آن نیز، زمان زیادی را به خود می‌گیرد. در صورت باقی ماندن شکر و حل نشدن آن، میزان آب یا حرارت دادن به آن را افزایش دهید. در مرحله بعدی، محلول شکر و آب را از روی حرارت بر می‌دارد. البته به میزان پانزده و بیست دقیقه، باید به محلول زمان داده شود تا خنک شود.

نباید هیچ نوع ذره‌ای از شکر نامحلول در داخل ظرف وجود داشته باشد. در غیر این صورت، شکل و ساختار درستی از نبات به وجود نمی‌آید. در این مرحله، بعد از خنک شدن مایع آب و شکر، به آن میزانی از زعفران و دارچین را اضافه نمایید. با اضافه کردن دارچین و زعفران به آن، یک افزودنی طبیعی را وارد ساختار نبات کرده‌اید. البته تمامی موادی که در داخل مایع قرار می‌گیرد؛ باید به خوبی با آن ترکیب شوند. با ترکیب شدن مواد در داخل محلول شکر، یکدستی ایده آلی برای آن به وجود می‌آید. در مرحله بعد، نیاز به یک لیوان استوانه‌ای و شیشه‌ای بلند دارید.

به کار بردن ظرف شیشه‌ای مناسب‌تر از ظرف پلاستیکی است. ظرف پلاستیکی به دلیل وجود مواد شیمیایی در ساختار خود و تداخل آن با مواد گرم، امکان بروز بیماری سرطان را در بدن افزایش می‌دهد.

مواد موردنظر را داخل لیوان شیشه‌ای بریزید. تا بخش انتهایی و بالای لیوان را نیز از این مواد پر نمایید. البته نسبت به تمیز بودن لیوان نیز اطمینان حاصل کنید. در این زمان باید از یک تکه نخ بهره ببرید. نخ را به دور یک چوب تمیز بپیچید. البته به یک گیره نیز نیاز پیدا خواهید کرد. به کار بردن گیره در قسمت انتهایی نخ، منجر به تشکیل بهتر کریستال‌ها می‌شود. چوب باید به اندازه کافی طول داشته باشد تا به لبه لیوان برسد. نخ و چوب را به میزان زیادی با شکر آغشته نمایید.

لیوان باید در فضایی قرار داده شود که هیچ تکانی از آن بروز نکند. بنابراین مدت زمان داده شده به این مواد، برای تبلور بستن یک هفته است. البته بعد از یک الی دو روز، بلور‌های کوچکی شکل می‌گیرند. البته زمان مناسب‌تری را به این مواد بدهید؛ تا نبات شکل خود را به دست آورد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *