نکات مصرف قند

مصرف قند در کنار نوشیدنی‌هایی نظیر چای، برای بالا بردن طعم و مزه آن است. با این حال، بسیاری از ایرانیان، در طول روز از قند و شکر بی بهره نیستند. با این که، توصیه‌های زیادی برای استفاده نکردن از قند و مشتقات آن به وجود آمده، اما مصرف قند، هنوز نیز در بین افراد ادامه دارد.

یکی از نوشیدنی‌های مهم در کشور ایران، چای است. برای مصرف چای، در کنار آن از قند استفاده می‌شود. البته بیشتر افراد تمایل به بهره‌مندی از چای را به شکل تلخ می‌پسندند. البته جدای نوشیدنی‌های موجود برای انسان، غذا‌های دیگری نیز وجود دارد که در آن‌ها شکر به کار برده می‌شود.

مهم‌ترین نکات مصرف قند

یکی از فاکتور‌های مهم برای قند بسته بندی تک نفره میزان شیرین کردن آن برای انواع نوشیدنی است. با این حال، مضرات زیادی برای قند وجود دارد. یکی از مضرات موجود برای قند، بالا بودن میزان کربوهیدرات در آن است.

کربوهیدرات موجود در قند، در دسته بندی مجزایی قرار داده می‌شوند. دسته بندی موجود برای کربوهیدرات موجود در قند شامل:

  • کربوهیدرات به شکل ساده
  • کربوهیدرات به شکل پیچیده

کربوهیدرات پیچیده، در ساختار خود، ترکیبی از چندین قند را در خود دارد. ساختار قند‌های متفاوت در کربوهیدرات، منجر به ایجاد پیوند‌های شیمیایی در آن‌ها می‌شود. هر چه میزان این پیوند‌ها و شاخه‌های ایجاد شده برای آن‌ها بیشتر، میزان اتصال بین مولکول‌های قند افزایش پیدا می‌کند. با بالا رفتن میزان اتصال برای مولکول‌های قندی، میزان ساختار پیچیده‌تری در قند به وجود می‌آید.

با اتصالات بیشتر در ساختار قند، میزان شکسته شدن این اتصالات نیز در مدت زمان طولانی انجام می‌شود. میزان شکسته شدن کمتر مولکول‌های موجود برای قند، منجر به نتیجه و تاثیر گذاری کمتر بر میزان قند خون انسان را دارد.

کربوهیدرات با ساختار پیچیده را می‌توان در دانه‌های خوراکی نیز یافت کرد.

قرار دادن دسته های قند روی هم

از جمله دانه‌های خوراکی مورد مصرف برای انسان که دارای کربوهیدرات است شامل:

  • جو
  • برنج قهوه‌ای
  • گندم آلمانی
  • جو دوسر
  • دانه چاودار

البته یکی از کربوهیدرات‌های دیگر، با نام کربوهیدرات ساده است. این نوع کربوهیدرات، دارای دو عنصر است. عناصر موجود در داخل کربوهیدرات ساده شامل:

  • مونوساکارید
  • دی ساکارید

مونوساکارید، به عنوان یک مولکول قندی شناخته شده است. در این مرحله نیز، به کار بردن دی ساکارید، به عنوان دو مولکول قند در ساختار خود شناخته شده است.

این دو عنصر به راحتی و با سرعت بسیار بالایی قابلیت هضم شدن را در جریان خون انسان دارند. بنابراین با انتشار سریع، میزان قند بالایی را نیز به بدن وارد می‌سازند. مونوساکارید نیز خود دارای ساختار دیگری است.

ساختاری که برای مونوساکارید در نظر گرفته شده است شامل:

  • گلوکز
  • فروکتوز

گلوکز، یکی از منابع مهم در بدن انسان، برای بالا بردن انرژی و تامین آن برای بدن است. بسیاری از سلول‌های بدن، نیاز شدیدی به گلوکز یا قند در بدن دارند. با بالا رفتن میزان گلوکز قند خون، سلول‌های موجود در لوزالمعده، به میزان زیادی انسولین را وارد سلول‌های بدن می‌کنند. با وارد سازی انسولین به سلول‌های بدن، بدن انسان متوجه ورود گلوکز به خون می‌شود. بنابراین گلوکز وارد شده در خون، را دریافت می‌کند. با دریافت گلوکز موجود در خون به کمک سلول‌های بدن، درصد قند خون به شدت کم می‌شود.

قرار دادن قند در کنار فنجان چای

یکی از تحقیقات مهم در این زمینه میزان گلوکز قند و بالا بردن سطح اشتها در بدن است. با عدم مصرف قند، سطح گلوکز در بدن کاهش پیدا می‌کند.

با کاهش یافتن سطح گلوکز در بدن انسان، موجب تنظیماتی در بدن از نظر سیری کاذب به وجود می‌آید. بنابراین مصرف غذا‌های کم شکر و بدون قند، منجر به استاندارد درست سطح قند خون برای بدن انسان می‌شود.

فروکتوز، یکی دیگر از قند‌های موجود در مواد خوراکی است. بنابراین بسیاری از افراد، ترجیح به استفاده از این قند را در بدن خود دارند. با این حال، فروکتوز را در میوه‌ها نیز می‌توان به دست آورد. فروکتوز در میوه‌ها، به شکل طبیعی وجود دارد.

فروکتوز، به میزان زیادی شیرین است. درصد شیرین بودن فروکتوز را نسبت به سایر خوراکی، بالا دانسته‌اند. البته فروکتوز، قند موجود در میوه است. قند موجود در میوه، یا همان فروکتوز، یکی از بهترین نوع شیرینی و بالا‌ترین غلظت را در خود دارد.

نکاتی در رابطه با قند طعم دار

قند ساده و معمولی، به رنگ سفید است. این نوع قند که در هر خانه ایرانی به وفور یافت می‌شود. البته قند‌های دیگری نیز وارد بازار شده‌اند. قند‌های طعم دار که برای بالا بردن مصرف قند در بین افراد به کار برده می‌شود.

قند با طعم زنجبیل، یا قند به رنگ قهوه‌ای رنگ، از دیگر ساختار‌های موجود برای قند است. البته مصرف قند در ایران، نسبت به شکر، بسیار بیشتر است. قند، یکی از محبوب‌ترین شیرین کننده‌ها در کنار چای و سایر نوشیدنی‌های تلخ است. بسیاری از ایرانیان، برای شیرین کردن چای خود، از قند استفاده می‌کنند.

البته طی سال‌های گذشته، با بالا رفتن تعداد افراد دیابتی و قند در بدن افراد، درصد مصرف قند بسیار کاهش پیدا کرده است. با این حال، هنوز نیز از قند، با نرخ کمتری استفاده می‌شود. جایگزین کردن شیرین کننده‌های دیگر به جای قند، برای بالا بردن سطح سلامتی انسان بسیار مفید است.

البته مصرف قند‌های طعم دار، شکل دیگری از طعم را در نوشیدن چای برای انسان به وجود می‌آورد. در هر صورت، مصرف قند، در برخی از موارد نیز مفید و مناسب است.

هر چه میزان قند مصرفی برای بدن به صورت طبیعی و ساده‌تر باشد بدن سلامت خود را از دست نخواهد داد. برای داشتن بدنی سالم، مصرف کمتر قند، انتخاب بسیار ایده آل‌تری برای افراد می‌باشد. البته برای در امان ماندن از دیابت، مصرف قند، برای افراد در هر سنی، باید به شکل روزانه و به مقدار بسیار کم باشد. مصرف بیش از اندازه از قند، به وجود آورنده مشکلاتی از قبیل دیابت برای انسان می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *